mirror_600x400

Opettele optimistiksi – positiivinen ajattelu pidentää ikää!

Persoonallisuuden piirteet, kuten optimismi tai pessimismi, vaikuttavat voimakkaasti hyvinvointiimme ja elämänkokemukseemme ylipäätään. Se, näetkö lasisi puolityhjänä vai puolittain täytenä heijastaa asennoitumistasi itseesi ja ulkomaailmaan, ja värittää siten koko elämäsi kokemusta. Positiivinen ajattelu parantaa hyvinvointiasi ja voi jopa pidentää elämääsi!

Positiivisen ajattelun ja optimismin vaikutuksia terveyteen on tutkittu paljon ja tutkitaan edelleen eri puolilla maailmaa. Tutkimukset toisensa jälkeen todistavat, että positiivinen ajattelu tuottaa merkittäviä terveyshyötyjä – sellaisia kuten

  • pidempi eliniänodote
  • pienempi todennäköisyys sairastua masennukseen
  • vähemmän ahdistuneisuutta
  • parempi vastustuskyky
  • parempi psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi
  • pienempi todennäköisyys sairastua sydän- ja verisuonisairauteen
  • parempi kyky toipua kriiseistä ja stressaavista elämäntilanteista.

Sitä, miksi positiivisesti ajattelevat saavat näitä terveyshyötyjä, ei ole vielä aukottomasti saatu selville. On ehdotettu tämän perustuvan siihen, että positiivisesta asenteesta aiheutuva toipumisen nopeutuminen vähentää stressihormonien haitallisia vaikutuksia elimistössä. Toisen teorian mukaan ajatellaan, että positiivisesti ajattelevilla ihmisillä on terveemmät elintavat – he liikkuvat enemmän, syövät terveellisemmin eivätkä tupakoi tai käytä liikaa alkoholia.

Olipa syy mikä tahansa, optimistille tyypillinen taipumus toiveikkaaseen ja positiiviseen ajatteluun on tärkeä osa tehokasta stressin hallintaa ja vaikuttaa siten merkittävästi terveyteesi.

Positiivinen ei työnnä päätään pensaaseen

Positiivinen ajattelu ei tarkoita sitä että työntäisit pääsi pensaaseen kohdatessasi ongelmia, tai että jättäisit kohtaamatta elämän eteesi tarjoilemat, vähemmän miellyttävät tilanteet. Se merkitsee vain sitä, että lähestyt epämukavuutta ratkaisukeskeisesti ja toiveikkain mielin. Odotat jotain hyvää tapahtuvaksi sen sijaan että pelkäisit pahinta.

Jos sinulla on taipumusta pessimismiin ja negatiiviseen ajatteluun, sinun ei kuitenkaan kannata vaipua epätoivoon. Positiivisen ajattelun taito on opittavissa.

Miten puhut itsellesi?

Yksi tärkeimmistä positiivisen ajattelun kulmakivistä on itsepuhe – tapa, jolla suhtaudut itseesi ja puhut itsellesi. Itsepuhe on kaikkea sitä katkeamatonta ääneen lausumattomien ajatusten virtaa, joka velloo mielessäsi katkeamatta päivästä toiseen, aamusta iltaan.

Jos valtaosa itsepuheestasi ja ajattelustasi on positiivista, olet todennäköisesti optimisti. Jos mielessäsi virtailevat, itseesi kohdistuvat ajatukset ovat kuitenkin enimmäkseen huoleen perustuvia ja negatiivisia, ja ajavat sinut jatkuvasti moittimaan itseäsi ja suorituksiasi, asennoidut maailmaankin todennäköisesti pessimistin tavoin.

Tunnista negatiivinen ajattelu

Etkö tiedä onko ajattelusi positiivista tai negatiivista? Tässä muutamia negatiivisen ajattelun ilmentymiä:

  • Suodattaminen: suurentelet tilanteen negatiivisia puolia ja suodatat pois positiiviset. Sanotaanpa vaikka, että takanasi on loistavasti sujunut työpäivä. Sait valmiiksi kaiken minkä halusitkin, ja sait vielä kehuja hyvin tehdystä työstä. Unohdit kuitenkin tehdä yhden asian, joka sinun olisi pitänyt tehdä. Kun illalla muistelet kulunutta päivää, mielessäsi pyörii ainoastaan tuo yksi unohdus, etkä muista lainkaan saamiasi kehuja tai muuten hyvin sujuneita työtehtäviä.
  • Henkilökohtaistaminen: Kun jotain ikävää tapahtuu, syytät siitä automaattisesti itseäsi. Kuulet esimerkiksi että aiemmin sovittu yhteinen illanvietto ystävien kanssa on peruuntunut, ja mieleesi tulee että suunnitelman muutos johtuu siitä että kukaan ei halua viettää aikaa sinun kanssasi.
  • Suurentelu: Odotat ilman muuta pahinta. Tarjoilija tuo sinulle ravintolassa väärän annoksen, ja vedät siitä johtopäätöksen että koko loppupäiväsi tulee olemaan tuhoon tuomittu.
  • Mustavalkoisuus: Näet asiat hyvinä tai pahoina, välisävyjä ei ole. Jollet ole täydellinen, olet totaalisen epäonnistunut.

Osa negatiivisesta itsepuheesta perustuu toki logiikkaan ja järkeen, mutta suurin osa siitä on jo varhain sisäistettyjä uskomuksia ja ajattelutapoja, jotka kumpuavat tiedon puutteessa syntyneistä väärinkäsityksistä ja -tulkinnoista. Olet kenties harjoitellut negatiivista itsepuhetta niin kauan että olet oppinut pitämään ajatuksiasi totena, etkä tule koskaan kyseenalaistaneeksi niitä.

Vähennä stressiä muuttamalla sisäistä puhettasi

Jos et ole vielä alkanut harjoitella negatiivisen sisäisen puheen korvaamista positiivisella, nyt on hyvä hetki aloittaa. Voit oppia kääntämään negatiiviset ajatuksesi positiivisiksi, jos vain haluat. Käytännössä positiivinen ajattelu on helppoa oppia, mutta se vie aikaa ja vaatii sinnikkyyttä – olethan opettelemassa uutta tapaa vanhan tilalle.

Tee positiivinen päätös

Aloita sitoutumalla noudattamaan yhtä yksinkertaista perussääntöä:

Älä sano itsellesi mitään, mitä et sanoisi parhaalle ystävällesi!

Ole lempeä ja rohkaiseva itseäsi kohtaan. Jos negatiivinen ajatus sukeltaa mieleesi, arvioi se rationaalisesti ja korvaa se paremmalla. Torppaa negatiiviset uskomukset itsestäsi. Kun huomaat tuomitsevan ajatuksen hiipivän mieleesi, korvaa se päättäväisesti sanomalla: ”Minä olen täysin OK tällaisena – ei minun tarvitse olla mitään muuta kuin olen juuri nyt” tai ”Teen parhaani ja se riittää”.

Ryhdy tarkkailemaan ajatteluasi.

Pysähdy useita kertoja päivässä kuuntelemaan ja arvioimaan päässäsi liikkuvia ajatuksia. Jos huomaat ajatustesi olevan pääosin negatiivisia, pyri löytämään niihin hieman positiivisempi vire.

Avaudu huumorille.

Anna itsellesi lupa hymyillä ja nauraa – erityisesti vaikeina aikoina. Etsi hauskuutta jokapäiväisistä tapahtumista. Kun opit nauramaan elämälle ja itsellesi, tunnet olosi vähemmän stressaantuneeksi.

Elä terveemmin.

Liiku vähintään kolme tuntia viikossa niin että hengästyt ja hikoilet. Liikunta nostaa mielialaa tutkitusti tehokkaammin kuin monet tähän tarkoitukseen käytetyt lääkkeet. Huolehdi hyvin kehosi ja aivojesi ravitsemuksesta. Myös muiden stressinhallintakeinojen harjoittelu edistää ja nopeuttaa hyvää muutostasi.

Ympäröi itsesi mahdollisuuksien mukaan positiivisilla ihmisillä.

Pyri pitämään huoli siitä, että elämässäsi on ihmisiä, joiden tukeen voit luottaa, ja jotka kykenevät antamaan sinulle rehellistä palautetta ja hyödyllisiä neuvoja. Negatiiviset ihmiset saattavat nostaa stressitasoasi ja saada sinut epäilemään kykyäsi hallita stressiäsi terveellä tavalla.

Alla on esimerkkeinä muutamia ajatuksia, joita voit opetella käyttämään automaattisen negatiivisen ajattelusi sijaan:

Negatiivinen itsepuhe Positiivinen ajattelu
En ole tehnyt tätä aikaisemmin, en taida pystyä siihen. Nythän minulla on tilaisuus oppia jotain uutta!
Se on liian vaikeaa. Pystyn kyllä kun vain yritän tarpeeksi.
Minulla ei ole tähän tarvittavia resursseja. Tarve on innovaation äiti! Uskon että voin löytää kaikki tarvittavat resurssit sisältäni ja ympäriltäni.
Olen liian laiska, en saa tätä tehdyksi. En vielä onnistunut mahduttamaan tätä aikatauluuni, mutta voinhan aina tarkastella ja priorisoida tehtäviäni uudelleen.
Tästä ei tule mitään. Voin yrittää saada tämän toimimaan.
Muutos on liian suuri. Syteen tai saveen – yritän kuitenkin!
Kukaan ei halua keskustella kanssani. Minäpä kokeilen, onko tämä totta. Ehkä voin itse avata keskustelun.
En opi tätä millään! Yritänpä vielä kerran.

Harjoittele positiivista ajattelua joka päivä!

Jos olet harjoitellut negatiivista ajattelua kenties kymmeniä vuosia, ei kannata odottaa että optimistiksi muuttuminen tapahtuisi yhdessä yössä. Jatkuvan harjoittelun myötä kriittisyys kuitenkin alkaa hälvetä itsepuheestasi ja korvautua hyväksymisellä ja myötätunnolla. Samalla asenteesi koko maailmaa kohtaan muuttuu vähemmän tuomitsevaksi. Lisäbonuksena levität myönteisiä tunteita myös ympäristöösi, kun jaat omia positiivisia ajatuksiasi ja virettäsi muille.

Positiivisen itsepuheen harjoittelu parantaa asennoitumistasi ja oloasi. Kun mielentilasi on yleensä ottaen optimistinen, selviydyt jokapäiväisistä stressin aiheuttajista entistä nopeammin ja rakentavammin. Tämä kyky tuo sinulle noita tutkimuksissa paljon havaittuja terveyshyötyjä, ja elämäsi tuntuu muutenkin paremmalta ja enemmän elämisen arvoiselta!

Positiivisin terveisin,

 

 

Saattaisit kiinnostua myös näistä: