Itsetutkiskelu

Kesäloma on loistavaa aikaa itsetutkiskeluun

Harva malttaa arjessa ja työelämän pyörityksessä varata riittävästi aikaa elämänsä tärkeimmälle ihmiselle – itselleen. Päivät täyttyvät helposti kaikenlaisilla ulkomaailman vaatimuksilla. Jos olet lukemattomien muiden tavoin tottunut ohjautumaan ulkoa, omistautumaan muiden tarpeiden kuuntelemiseen ja heidän pyyntöjensä toteuttamiseen, saattaa laatuajan viettäminen itsesi kanssa tuntua vieraalta ajatukselta. Omien tunteiden, tarpeiden, toiveiden ja haaveiden kuunteleminen, tunnistaminen ja kunnioittaminen on kuitenkin yksi tärkeimmistä avaimista elämän tuntuiseen ja mielekkääseen elämään.

Malttaisitko kesällä palvella myös elämäsi tärkeintä ihmistä?

Kesälomalla mieleen tulee tilaa mietiskellä muutakin kuin sitä, miten selviytyisi työelämän paineista ja arjen pyörityksestä. Olet vapaampi haaveilemaan, vapaampi hidastamaan ja rauhoittumaan. Olet vapaampi kuuntelemaan, mitä mielesi syvyyksissä liikkuu juuri nyt. Mitä jos ottaisit itsesi syliin ja alkaisit kuunnella omaa kehoasi, mieltäsi ja sydäntäsi? Ottaisit rakastavan aikuisen lailla vastaan kuulemasi viestit, suhtautuisit vakavasti omiin tarpeisiisi ja toiveisiisi, ja etsisit keinoja niiden toteuttamiseen?

Kuuntele sisäistä keskusteluasi

Itsensä kuunteleminen onnistuu ihan ilman apuvälineitäkin – hankkiudu vain aikaan ja paikkaan, jossa saat olla rauhassa, ja ala kuunnella mielesi sisäistä pörinää. Anna ajatusten tulla ja mennä, olla mitä ovat, mutta tunnista erityisesti se osa mieltäsi, joka kykenee kuuntelemaan kaikkia muita sisäisiä ääniäsi. Ole vain, anna ajatusten liikkua ja havainnoi niitä hyväksyen.

Kirjoita!

Kirjoittaminen on erittäin hyvä keino kuunnella ja osoittaa arvostusta itselle. Hanki muistikirja tai lehtiö ja ota tavaksesi viettää puoli tuntia päivässä (tai enemmänkin!) kirjoittaen ylös kaikki mitä mieleesi sillä hetkellä juolahtaa. Jos kirjoittaminen ei tunnu aluksi luontevalta, ensimmäinen ajatuksesi voi olla ”ei minulle tule mitään mieleen”. Kirjoita se! Kirjoita se niin monta kertaa, että mieleesi tulee seuraava ajatus, jonka voit kirjoittaa vihkoosi. Pian huomaat, että ajatukset alkaavat virrata vapaammin ja kirjoittaminen muuttuu luontevammaksi.

Kysele kirjoittaessasi itseltäsi vaikkapa seuraavia:

Mitä minulle kuuluu juuri nyt?
Mikä vaivaa mieltäni?
Mistä voisin olla kiitollinen tänään?
Mitä toivoisin tapahtuvaksi?

… sekä tietenkin kaikkia muita mielessäsi pyöriviä kysymyksiä. Vastaa niihin kaikkiin kirjoittamalla.

Kirjoittaminen auttaa sinua keskittymään itseesi ja sisäiseen maailmaasi. Se auttaa myös siirtämään itsesi ulkopuolelle ja objektiiviseen tarkasteluun asioita, jotka hankaavat tai vaivaavat sinua tai joihin haluat muutosta. Se selkeyttää ajattelua ja vapauttaa mieltä.

Näihin kirjoituksiin ei ole tarkoitus palata – kirjoittamisen tarkoitus on vain tukea sisäisen mielesi kuuntelua ja selkeyttää ajatuksiasi. Voit siis elää hetkessä, antaa ajatusten tulla ja mennä. Kun kirjoitat, mieleesi voi tulla myös tärkeitä ideoita ja säilyttämisen arvoisia ajatuksia. Kirjoita tällaiset muistiin erikseen, jotta voit palata niihin myöhemmin.

Muista – ja tämä on tärkeää: Hyväksy ilman ehtoja aivan kaikki mitä mieleesi tulee! Anna ajatusten ja tunteiden tulla ja olla, mutta muista päästää myös irti niistä.

Kiireetöntä kesästä nauttimista ja rakastavia itsen kohtaamisia toivottaen,

johanna_nimi

 

 

Saattaisit kiinnostua myös näistä: